Resultaatgerichte strategie Transparantie en inzicht E-commerce experts Flexibele samenwerking Bewezen resultaten Resultaatgerichte strategie Transparantie en inzicht E-commerce experts Flexibele samenwerking Bewezen resultaten
Resultaatgerichte strategie Transparantie en inzicht E-commerce experts Flexibele samenwerking Bewezen resultaten Resultaatgerichte strategie Transparantie en inzicht E-commerce experts Flexibele samenwerking Bewezen resultaten

085 060 1957

Tussen 9.00 - 17.00

Wat is Ad Rotation?

Bij Google Ads kun je meerdere advertenties binnen een advertentiegroep maken. Maar hoe bepaalt Google welke advertentie wordt getoond? Dat gebeurt via ad rotation – een instelling die bepaalt hoe je advertenties worden afgewisseld. In deze blog lees je wat ad rotation is, hoe de verschillende opties werken en wat dit betekent voor de prestaties van je campagnes.

Wat doet ad rotation precies?

Binnen een advertentiegroep kun je meerdere advertenties maken. Bijvoorbeeld met verschillende koppen, beschrijvingen of call-to-actions. Ad rotation bepaalt hoe vaak elk van die advertenties wordt getoond. Dit helpt je om te testen wat het beste werkt – zonder dat je alles handmatig hoeft te verdelen.

Er zijn grofweg twee manieren waarop Google je advertenties kan laten roteren:

  • Google laat automatisch de best presterende advertentie vaker zien
  • Google verdeelt de vertoningen gelijkmatig over alle advertenties

Welke strategie het beste werkt, hangt af van je doelen.

De verschillende ad rotation-instellingen

Google biedt drie instellingen aan:

1. Optimaliseren voor klikken

Google laat advertenties vaker zien waarvan het algoritme verwacht dat ze meer klikken opleveren. Deze optie is handig als je campagnes gericht zijn op verkeer naar je website. Het nadeel is dat advertenties die in het begin minder presteren, weinig kans krijgen om zich te bewijzen.
Lees meer over klikgedrag en advertentieprestaties.

2. Gelijkmatig verdelen

Bij deze instelling worden alle advertenties in een advertentiegroep even vaak getoond. Dat is ideaal als je wilt testen welke variant het beste werkt. Let op: na 90 dagen kan Google alsnog automatisch gaan optimaliseren voor klikken, tenzij je handmatig ingrijpt.

3. Optimaliseren voor conversies

Hier ligt de focus niet op klikken, maar op conversies: aankopen, contactformulieren, aanmeldingen. Google toont de advertenties die eerder hebben geleid tot conversies. Wil je meer uit je conversiecampagnes halen? Lees dan ook:

Waarom ad rotation belangrijk is

Ad rotation is geen technische bijzaak, maar een essentieel onderdeel van een slimme Google Ads-structuur. Door advertenties te laten rouleren, verzamel je data over wat werkt en wat niet. Het voorkomt dat je campagnes stilvallen of eentonig worden. En het stelt je in staat om continu te verbeteren, met als doel: meer relevante bezoekers en een betere ROI.

Een goede rotatie-instelling voorkomt ook dat je budget wordt verspild aan slecht presterende advertenties.

Meer weten over je advertentieprestaties? Bekijk kwaliteitsscore in Google Ads.

Hoe gebruik je ad rotation slim?

Wil je het maximale uit ad rotation halen, volg dan deze tips:

  • Test regelmatig nieuwe advertenties
    Voeg met regelmaat nieuwe varianten toe en bekijk welke het beste presteren.

  • Combineer met A/B-testing
    Test elementen zoals koppen, aanbiedingen of call-to-actions. Gebruik tools zoals Google Experiments of split test handmatig.

  • Gebruik voldoende data
    Zorg dat je voldoende vertoningen verzamelt om conclusies te kunnen trekken. Een verschil in prestaties zegt pas iets als het statistisch onderbouwd is.

  • Analyseer je resultaten
    Kijk niet alleen naar klikken, maar ook naar conversies, kosten per klik, en betrokkenheid. Gebruik bijvoorbeeld inzichten uit je zoektermenrapport om te begrijpen waarom bepaalde advertenties het beter doen.

  • Denk aan je doelgroep
    Gebruik doelgroepsegmentatie om advertenties te richten op specifieke profielen. Verschillende boodschappen kunnen beter werken bij verschillende doelgroepen.

Meer grip op je advertenties?

Wil je weten of jouw advertenties wel op de juiste manier worden getest en geoptimaliseerd? Of twijfel je of je de juiste instellingen gebruikt?

Laat ons meekijken

New Sky biedt een gratis Google Ads audit waarin we o.a. kijken naar je ad rotation, biedstrategieën en campagnestructuur. Met een scherpe blik op data én gebruikersgedrag helpen we je campagnes slimmer op te zetten. Neem contact op en ontdek wat er beter kan.

Naar de top