Resultaatgerichte strategie Transparantie en inzicht E-commerce experts Flexibele samenwerking Bewezen resultaten Resultaatgerichte strategie Transparantie en inzicht E-commerce experts Flexibele samenwerking Bewezen resultaten
Resultaatgerichte strategie Transparantie en inzicht E-commerce experts Flexibele samenwerking Bewezen resultaten Resultaatgerichte strategie Transparantie en inzicht E-commerce experts Flexibele samenwerking Bewezen resultaten

085 060 1957

Tussen 9.00 - 17.00

Wat zijn attributiemodellen in Google Ads?

attributiemodellen google ads

Attributiemodellen bepalen hoe de waarde van een conversie wordt verdeeld over verschillende contactmomenten in de klantreis. Ze geven je inzicht in welke campagnes, advertenties of zoekwoorden écht bijdragen aan het eindresultaat.

Dat is belangrijk, want klanten klikken zelden meteen bij het eerste contact op ‘kopen’. Ze komen vaak meerdere keren in aanraking met je merk, via verschillende kanalen.

Nieuw bij Google Ads? Zo zet je een campagne op

Welke attributiemodellen zijn er in Google Ads?

Laatste klik

Alle waarde gaat naar de laatste klik voor de conversie. Eenvoudig, maar je mist inzichten over eerdere contactmomenten.

Eerste klik

Alle waarde gaat naar het eerste touchpoint. Handig als je vooral wilt weten welke campagnes klanten binnenhalen.

Lineair

De waarde van de conversie wordt gelijk verdeeld over alle contactmomenten. Je krijgt zo een evenwichtig beeld van de hele klantreis.

Tijdverval

Hoe dichter bij de conversie, hoe meer waarde een interactie krijgt. Ideaal als je veel inzet op remarketing of retargeting via Google Ads.

Positiegebaseerd

De eerste en laatste interactie krijgen de meeste waarde. Alles daartussenin krijgt een kleiner deel.

Wat is het juiste model voor jouw campagnes?

Het hangt af van je doelstelling. Wil je vooral weten wat mensen over de streep trekt? Dan past het laatste klikmodel. Gaat het om merkopbouw? Kijk dan naar het eerste klikmodel.

Gebruik je Performance Max-campagnes? Dan loont het om verschillende modellen te testen en te vergelijken.

Je kunt ook je campagnestructuur in Google Ads aanpassen aan het model dat je kiest.

Slimmer sturen = beter resultaat

Door het juiste attributiemodel te gebruiken, krijg je inzicht in wat echt werkt. Dat betekent: betere keuzes, slimmer budgetgebruik en meer rendement uit je campagnes.

Meer weten over hoe je dit in jouw account toepast? Lees dan ook:

Wil je meer grip op je resultaten?

Laat New Sky je helpen met een gratis Google Ads-audit. We bekijken je huidige attributiemodel, analyseren je klantreis en geven gericht advies waarmee je campagnes direct winstgevender worden. Plan direct een gesprek in.

Naar de top